:...Petua Anak Yang Rajin...:

Thursday, March 15, 2012 0 Comments A+ a-

Tertarik dengan artikel dari blog Seri Kasih Info Perkahwinan, Kesihatan, Keibubapaan tentang petua membentuk anak2 bijak merancang, rajin dan kuat jiwa...dlm artikel tu bila aku baca terbyg pd saat kerajinan my kids (base on their mood)...menurut artikel tersebut, kita as parents perlu 

# Galak anak-anak membantu ibu bapa
Anak sewajarnya digalakkan membantu ibu bapa dan meringankan tugas di rumah. Ibu bapa perlu menyuruh mereka bukan dengan nada memaksa sebaliknya dengan suara yang lembut. Waktunya pula hendaklah bersesuaian.
Jika anak sedang mengulang kaji pelajaran, elak meminta mereka menguruskan kerja rumah. Ibu bapa boleh meminta anak perempuan mengemas rumah, mencuci pinggan mangkuk atau menghidang makanan.
Anak lelaki pula, minta mereka bersihkan halaman atau membasuh kereta. Elak membebankan anak dengan tugas yang berat dan tidak mampu dilakukan.
Jangan lupa mengucapkan terima kasih di atas pertolongan mereka.
----> dari petua pertama ni alhamdullilah my kids always help me if their mood dlm keadaan yg baik...tp klau lps kena mrh jgn la sesekali nak berangan utk minta tlg...br2 ni my daughter dah semakin menunjukkan kebolehannya membantu aku terutama bila alik keja...bkn srh buat benda berat pun just masukkan baju2 dia n abgnya ke dlm bakul kain yg ada dlm bilik...so aku snap la sekeping dua as bukti yg anak mak seorg yg sgt rajin...TQ sayang2 mak :)


# Biasakan anak urus diri sendiri
Anak yang mula memasuki alam persekolahan sewajarnya diajar cara terbaik mengurus diri. Mereka wajar diasuh mengemas bilik tidurnya, berpakaian kemas dan sentiasa kelihatan bersih. Jangan sesekali membiarkan mereka berkeadaan comot, kotor dan selekeh di rumah atau sekolah.
----> yg ni ada perubahan pd my son...dl x pandai nak mandi sendiri skrg alhamdullilah dah pandai tapi kena pantau jgk sbb dia suka sabun kat badan area dpn je...bhgian blkg, tgn kaki klau x disuruh mmg x leh (this year nak masuk 5 years old)


# Biasakan cara hidup sederhana
Biasakan anak dengan cara hidup sederhana walaupun kita mampu memberikan kemewahan. Kemewahan akan menyebabkan mereka sentiasa mengharap, malas berusaha dan lemah jiwa. Sebagai contoh, ibu bapa perlu menggalakkan mereka agar sentiasa berjimat cermat dan menabung wang lebihan belanja harian.
----> bersederhanaan mmg ada dlm family kami...tp utk anak2 mcm x da limit sebenarnya...menabung tu ada la aku sediakan sorg satu tp klau my kids nak brg aku akan cuba dptkan tp x la on the dot...aku akan ckp wait gaji atau nnt cuti kita beli...so dlm mengharap kdg2 diorg blh lupa jgk la 


# Asuh anak suka membantu orang
Anak kita juga perlu diasuh agar menolong orang yang memerlukan bantuan. Secara tidak langsung, mereka akan dapat memahami sedikit sebanyak hakikat hidup yang tidak selamanya menjanjikan bahagia dan kesenangan. Dengan itu, anak kita akan sentiasa berwaspada dalam hidupnya dan matang menilai dalam menyelesaikan sesuatu masalah.
----> bab membantu org lain aku x brp pasti...sbb my kids dia ada angin pasang surut...klau angin pasang sapa pun dia x tlg tp klau angin dia surut insyallah dia akan bantu....kdg2 nak masak pun dia nak tlg siap my son ckp "ma klau asyap besar blhkan asyap masak mcm mak"...masak huhuh...tidak buat ms skrg utk diorg biarla aku sorg handle kat umah ni


# Ajar kemahiran hidup
Anak juga boleh diajar menjahit, berkebun atau membaiki sebarang kerosakan kecil. Pendidikansebegini diperkenalkan di semua sekolah. Namun, ibu bapa perlu menggalakkan mereka mengamalkan ilmu yang dimiliki. Awasi kerja mereka untuk mengelak sebarang bahaya.
Kanak-kanak yang dilatih berdikari akan menjadi orang yang kuat jiwanya dan dapat menyesuaikan diri dengan sebarang keadaan suasana dan tempat. Dia juga yakin dengan kebolehan diri sendiri. Inilah cara membantu anak kita berakhlak mulia.
Jika latihan itu disertai dengan nasihat secara hikmah, insya-Allah anak kita akan memiliki pekerti dan hati yang baik!
----> yang ni aku x cuba lg...bkn apa sbb umur kecik lg...tp insyallah one day aku akan cuba utk bg my kids selesaikan apa yg perlu

^0^ hope my kids will become anak yg soleh dan patuh pada ajaranMU YA ALLAH ^0^

~~ Tabung AsyDhia ~~