:...MenU berBUka UtK DaY 3.....:

Thursday, August 04, 2011 0 Comments A+ a-

sedar x sedar dah 3 ari kita berposa...ari ni masuk ari ke-4...cepatkan masa berlalu...so akibat kemalasan tahap dewa...aku masak ni je smlm...

rendang ikan tongkol...nama ni aku kasi sebab cr nak buah mcm buat rendang just tukar dgn ikan...

Bahan2 yang aku guna:
1. Ikan tongkol (ikut suka la nak byk mn)
2. Bawang putih, bawang merah, halia (dikisar - ikutla kuantiti yg kalian nak erk)
3. Cabai mesin (aku pakai cabai serbuk - guna dlm 2 sudu besar cmtu)
4. Cabai burung (dlm 15 biji - dikisar )
5. Air Asam jawa sikit
6. Santan
7. Kerisik (perasan x ada itam2 kat gmbr tu...tu kerisik la tu)
8. Air sedikit
9. Perasa (garam + aji ckit - x nak aji pun x pe ikut suka)

Cara nak buat...smlm aku pakai buh je mula2 tu
1. Tumis bawang2 tu (bahan kisar) masukkan serbuk cabai + cabai burung yg dah di kisar
2. Masukkan air ckit, asam jawa ckit n kerisik
3. Dah ok bahan2 tu smpai naik bau masukkan ikan yg dah digorng tu k
4. Masukkan santan + perasa
5. Biarkan agak2 pekat kuah dia pastu tutup api
6. Sedia di hidang...hasilnya cam kat atas...

smlm mkn rendang ikan ni ngan nasi impit...sedappppp....yum2...tp today x tau nak masak apa uhuhu....tp dah beli bubur cacar + acar buah ;p

^0^ plan nak masak smbal udang, gulai lemak labu + goreng ikan sardin garing yummm...yummm ^0^

~~ Tabung AsyDhia ~~